Ik hoef niet te vertellen dat corona serieuze stokken in de wielen stak voor ons schrijvers. Mijn debuut verscheen net voor de eerste lockdown. Ik kon gelukkig mijn boekpresentatie nog doen, daarna ging alles onherroepelijk op slot. Alle boekenevenementen en signeersessies werden geschrapt. Zo kwam het dat niet enkel ik, maar ook ‘De kilte van een zomernacht’ huisarrest kreeg.
In dit artikel lees je het volledige relaas over hoe het is om te debuteren in coronatijden. Kort samengevat kwam het erop neer dat in het begin van de crisis mijn boeken steeds meer stof vergaarden. Online verkopen werkt goed voor bestsellers, een beginnend auteur moet het vooral hebben van face-to-face verkoop. Door mijn communicatie-achtergrond en bijhorende digitale vaardigheden kon ik gelukkig toewerken naar een stabiele verkoop halfweg corona.
Toch maakte mijn hart een behoorlijk sprongetje zodra alles stilaan weer opstartte. Een auteur is niets zonder lezers. Net dat had ik enorm gemist: het contact en de feedback van mijn lezers. Daarover wil ik vandaag meer vertellen: over die mooie zomer. De weergoden waren ons misschien slecht gezind, het was wel de zomer ‘dat het weer mocht’.
Eerste voorzichtige stapjes
In juni boekte ik voorzichtig mijn eerste standplaats op de 100% zelfgemarkt in Mortsel.
Tot een week voor het evenement was het onduidelijk of het wel kon doorgaan.
Eind goed al goed, tijdens het eerste zonnige weekend stond ik te blinken in mijn boekenstand. Wat me opviel, was dat het moeilijk op gang kwam, alsof mensen vergeten waren hoe ze zich moesten gedragen op een markt. Uiteindelijk ging ik alsnog met een quasi lege doos huiswaarts, een mooie start van een boeiende evenementenzomer.
You win some…
Eerlijk is eerlijk, niet alle evenementen waren een schot in de roos. Zo stond ik met enkele collega-schrijfsters op een boekenmarkt in Antwerpen. Door onvoorziene omstandigheden liepen er allerhande zaken mis. De brocante viel op een bepaald moment letterlijk in onze nek. Het was een mooie leerschool, zo ontdekten we onder andere dat de verkoop van nieuwe en tweedehands boeken geen goede combo is. Niemand koopt boeken van 20 euro als ze verderop boeken voor 1 euro verkopen.
U vraagt wij draaien
De eerste evenementen boekte ik zelf. Gaandeweg de zomer vorderde werd ik ook steeds vaker gevraagd. Blijkbaar wierp mijn digitale campagne zijn vruchten af. Organisatoren contacteerden me steeds vaker zelf via mijn sociale media. Via mijn netwerk werd ik uitgenodigd voor een interview in de Boekentuin in Lier, een voorleessessie in bibliotheek Permeke en mocht ik workshops geven op het allereerste Boekenbal voor vmbo-studenten in Alkmaar. Daar kwam ik terecht tussen veel bekendere auteurs zoals Chinouk Thijssen.
Welke tips kan ik meegeven?
Een tip die ik vaker geef, is: ‘Wees zichtbaar.’ Dat is nog nooit zo gemakkelijk geweest als vandaag. Zet sociale media op een positieve manier in. Zorg dat je kanalen niet enkel verkoopskanalen zijn maar vertel ook over jezelf. Neem je volgers mee in jouw verhaal, vertel waar je als schrijver voor staat. Nog steeds zie ik auteurs die online nergens te bespeuren zijn of elke dag een verkoopsbericht posten. Het is hard werken, sociale media, maar je krijgt er veel voor terug. Hetzelfde geldt voor evenementen. Neem het heft in eigen handen, zoek op welke evenementen er in jouw buurt gepland zijn, stap de lokale boekhandel binnen en vraag of je mag komen signeren … Wat heb je uiteindelijk te verliezen?
Reactie plaatsen
Reacties